Tuesday, July 24, 2018

WACHTEN OP GEDULD

Wachten op geduld
Met dank aan Annemie Vandormael

Dit is het geduld voor een gedicht, dit is het
zorgvuldig wachten op blijven, kijken van waaruit
wachten wordt gemaakt, hoe ruimte wordt
gemaakt, licht en schaduw, vanuit het
schrijven, zo dichtbij.

Nu het weer een dag is als vele anderen, nu
niets hoeft te lukken of te mislukken, nu niets de
overhand, laat ik de tuin op zijn beloop, zie ik
hem weer ontstaan vanuit de aarde, bloemen
hoog reikend in de lucht, ijverige insecten.

Ik heb hier geleefd als de enige die hier leefde, alsof
ik de eerste getuige was, hier, van de voortschrijdende
tijd. Mocht het ooit iets worden met mij dan vanuit
deze langzame woorden.

Jij zou het herkennen als iets waarop je later terug
kon komen, iets dat je eindeloos kon herhalen.
Het is al duidelijk terwijl het hier staat –



Elbert Gonggrijp,
tuin Egmond aan den Hoef,
dinsdag 24 juli 2018
Muziek David Sylvian en Robert Fripp - Bringing down the light


No comments: