Thursday, July 05, 2018

EEN OUD PARK

Een oud park


Dit is een heel oud park als je dat wilt. Voeg er
verlangen aan toe, bewerk het gedicht met licht
en schaduw, maak er een heel verleden mee.
Kromgebogen zal het je verzuchten over
blasé geworden waterlelies.

Lanen kastanjes ijlend tot de verte. Er is iets
gebeurd, een breed schouder ophalen. Alles ligt
vast zolang ik het zeg. Zoals het riet wuift en
de bladeren ruisen ver vervlogen tijd. Alles
enkel zoals ik hier nu.

Hoe je hem zwijgend uitvindt, maar de joelende
kinderen, de uitgelaten honden, de foeragerende
meeuwen. Het kan allemaal weer mooier, het
geeft geen kick. Hij is verdomd zichzelf. Waar
hij vandaan komt laat zich raden.

Hij is aanwezig, maar
leeg zoals jij nu –



Gedicht + Foto's Elbert Gonggrijp,
park Oosterhout, Alkmaar,
donderdag 5 juli 2018




2 comments:

Unknown said...

Prachtig!

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Dank je wel Renate, ik heb het op de gok naar je toegestuurd om te kijken wat je ervan vond. Ik zit op dit moment niet meer op Facebook, vandaar... Dat komt later wel weer. Eerst de rust en de volledige aandacht op mijn gedichten. Veel bezig met rechtstreekse indrukken zoals de huidige zomer, de omringende natuur en de liefde.... Hartelijke groetjes, ook aan Rita. Als ik er mijn hoofd wat beter bij kan houden ga ik zeker weer naar jullie leuke radioprogramma luisteren...