Tuesday, July 10, 2018

SOLIPSISME

Solipsisme
Opgedragen aan een
overleden vriend


Wat als ik de dingen nu en en de dingen mij.
Zoiets kun je bij toeval niet verzinnen. Raak mij
aan zoals het mij aanraakt: de scherm van
de wilde peen borstelig door mijn handen,
het blad van de tijm geurend aan
mijn vingers.

Tikken tegen het tafelblad geeft dusdanig
ik-besef dat ik niet om jou heen kan. Hoofdpersoon
in mijn beeldroman, net echt te noemen. Maar
de wereld vergaat als ik achter de schermen
de laatste adem uitblaas tot een
stemmig zwart.

Ik neem in mijn vrije val de ideeën van de
waarschijnlijkheid mee, ook al zeg je dat
wat waar is zichtbaar en op de tast het
enige echte. Hoezo bewezen? –



Gedicht + Foto's Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
dinsdag 10 juli 2018



2 comments:

Hilly Nicolay said...

Er zijn onverklaarbare dingen.
Je eigen bestaan kun je waarnemen, maar toch...

Een nadenkgedicht:)

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Het is een gedachtengoed waar ik het maar ten dle mee eens ben: je bestaat zolang je gedachten bestaan. En dus ook de wereld. Maar er wordt vergeten dat er een voor iedereen tastbare wereld bestaat die je niet kunt uitschakelen en onderhevig is aan wetten. Het is wel leuk om erover na te denken...