Sunday, July 08, 2018

KORTSTONDIG GELUK

Kortstondig geluk

Dit doet een wrede zomer. Ze hebben
hem voor dood achtergelaten, bedelen
en uitvliegen niet aan hem besteed.
Een plek vol stilte, zwarte leegte.

Voor straf in de hoek, een hoopje
dons en veren, vaag herkenbaar als
vogel in een veilig nest van haren
en mos. Dit doet een tuin.

Hij had alles net zo goed kunnen
leren als de rest, maar hij verging zoals
hij bleef, bijna verontwaardigd in
zijn volhardend zwijgen –



Gedicht + Foto's Elbert Gonggrijp,
tuin Egmond aan den hoef,
zondag 8 juli 2018



3 comments:

Hilly Nicolay said...

Wat sneu zo. Ik lees de emotie die je er bij hebt.

(ik zag vandaag een fuut met schattige jonkies)

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Nou, het is natuurlijk triest, maar het hoort erbij. Er waren meer jongen in het nestkastje van de Koolmees en die zijn allemaal wel uitgevlogen. De sterftekans is erg hoog bij deze vogels.

Wat nieuw spul betreft: veel jonge pullen van de Meerkoet, uitgevlogen Merels, Mussen en Spreeuwen. En de Gierzwaluwen hebben hier volgens mij ook succesvol gebroed....

Hilly Nicolay said...

Ik heb het een beetje gevolgd.
Koolmees en rups, voedsel.
Het strookt soms niet helemaal met elkaar.

Ik had ook gehoopt dat ze gingen nestelen hier in de tuin.
Mooi nestkastje ervoor, maar ze besloten anders.