Sunday, July 01, 2018

FALSIFICATIE

Falsificatie
N.a.v. bezoek zandsculpturen museum Garderen


Wat jij je inbeeldde toen jij het schilderde
en hoe toen die ander over jouw schouder
keek, vanuit een geheel ander idee.

Hoe had ik hetzelfde kunnen zien als ik in
jouw tijd kon beleven, hoe er werd geleefd, hoe
anders jij jezelf in die wereld had gedacht.

Hoe kan iemand met een eigen penseelstreek
de toets van de oude meesters herhalen als hij
niet eens wist hoe die echt was geweest.

Ervaren een soort schijnbeweging, een grimas
op een welbekend gezicht, een landschap zonder
diepte. Wat spreekwoordelijk kon gezegd.

Min of meer een vergelijking
van olieverf met linnen –



Elbert Gonggrijp,
Hotel “ Vennendal “,
Nunspeet,
zaterdag 30 juni 2018
Foto nageschilderde Vermeer - Meisje met de parel


2 comments:

Hilly Nicolay said...

Dat zal mooi zijn al die uitbeeldingen in zand van de grote meesters.
Prachtig schilderij laat je hier zien van Johannes Vermeer
Ik heb de film gezien van het meisje met de parel, interessant en mooi.

Je hebt er een mooi gedicht over geschreven, beeldend.



Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Dank je wel voor je lieve commentaar. De sculpturen waren inderdaad prachtig. Toch bekroop me dat gevoel dat je met andere ogen naar die werkelijkheid kijkt dan de oude meesters dat deden.

De film over het meisje met de parel heb ik zelf helaas niet gezien. Het schijnt inderdaad een mooie film te zijn.

Wat ik zag was waarschijnlijk een kopie, geen nagemaakt schilderij. Het was mij te authentiek.