Sunday, December 06, 2015

Determinatie

DETERMINATIE

De schommels vermissen kinderen, maar herinneren
hun zweven bij hun beweging in de wind. Ik kom
hun niet tegen, besef de leegte van hun schaterlach,
weet kilte en regen.

Op mijn studeerkamer ontwaar ik de saillante
details van al het overige leven. Dat de Kauwtjes
pikken in het gras, dat het schouwtoneel van
mensen zichzelf absent verwijlt.

Ik dien dit uitzicht, ik oordeel niet, maar schets wat hier
voor mij ligt. Dat het ondanks mijn determinatie tot nieuwe
inzichten komt, een voortdurend ontwaken, een opnieuw
herhalen van een dergelijk besef dat alles ooit open.

Maar de schommels, zij verlaten hun beweging niet,
ook al wil geen kind hieraan geloven, ook al heeft de
tijd er geen oren naar, pikken de kauwen nog even
geduldig in het gras.

In hoeverre ontmoet ik je? -


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 6 december




No comments: