Saturday, December 26, 2015

Toen ik Poulenc hoorde

Toen ik Poulenc hoorde


Wist je dat de wil tot schrijven de drang van de
creativiteit soms afknijpt, een mooi sonnet
over jou of de winter bijvoorbeeld behoorlijk

in de weg zit?

Liefde is zo mooi als je het goed weet te
belichten net als kou in de winter soms tot
melancholie kan drijven, maar wel van het
beheerste soort.


Ik heb je soms zo helder voor ogen zoals je
ogen, je mond en je haar, maar hoe zeg je dat
nu netjes, hoe maak je die werkelijkheid op
papier daadwerkelijk waar?


Hoe leg je vast wat een winter voor je doet
zonder die overbodige zinnen die aan het wit
afbreuk zouden doen, dat vereenvoudigd
lijnenspel en de huiver?


Waarom eigenlijk te schrijven alsof een
writersblock te verkrijgen terwijl in dit gedicht
de ware poëzie al verborgen zit, al stipte ik
het maar even aan?


Er trekt een frons door het vermaledijde
beredeneren. Ik hoef het alleen nog van
binnen tot een ware symfonie. Maar een
kleine welteverstaan.


Dan kan ik liefhebben wat ik al vaak
eerder heb gedaan -



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zaterdag 26 december 2015



No comments: