Wednesday, December 16, 2015

LOVE AND LOSS

LOVE AND LOSS
Antwoord op Sisyphus, G.H.

Een troubadourgedicht

Waartoe heb ik je verleid, mijn lief. De taal
wilde weerbarstiger dan de wereld zich
waande. Was het dan die ene nachtegaal
die ik jou bezong waardoor leed niet
zich niet kon verzachten?


Ik bracht je liefde en leed, ik bracht je
leven en dood. Wie mij zou achtervolgen
vergeet dat ik overal een ander schatje. Ik
had je tederheid beloofd, maar kende je
werkelijk de gevolgen? Ik speel mijn
lied voor iedereen.


Waartoe heb ik je verleid, mijn lief. De
muziek wilde zoetsappiger dan de wereld
zich vermaande. Ik bezong zon, maan
en sterren, maar met beide voeten
op de aarde.


Het is slecht nesten bouwen met mij,
liefste. Ik kom en ga waarheen ik wil. Laat
af de wens tot waarachtigheid. Ik ben
maar een zwerver van her en der.


Treur niet, mijn liefste. Ik hou van je tot
zover mijn hart dat kan verdragen. Luister
naar mijn lied, maar verbind je niet in
zoverre dat valt te bevatten. Ik moet
steeds mijn muze achterna. Ik ben
hongerig naar het woord.


Tot hoever ik ga weet alleen de
onbekende horizon -



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  woensdag 16 december 2015


No comments: