Wednesday, December 16, 2015

HET VERSCHIL

HET VERSCHIL
Naar foto Judith Jidb


Is het een zekere gedachte, een toekomstperspectief,
een wens, een mijmering? Herken ik mij in dit tweezijdig
personage? Zoek de verschillen en je weet het.
Hij is niet alleen, hij wankelt niet, weet de weg.

Ergens blijft de zee, ergens blinkt het strand, ergens
vertoeft eenvoud, een vergrijzend imago. Staan wij ooit
zo eender stil? Verlangt de branding ooit ons om een
antwoord? Hij verlangt niets.

Hier heersen geen seizoenen. De lucht verbleekt
tot een inhoudsloos idioom, maar laat geen letters
lezen. Het verweest zich. Sta ik stil of wil er een
voetstap? Hij onderzoekt het beeld.

Ik aarzel tot een beginsel. Zoek de verschillen.
De man verdubbelt zijn oorspronkelijke aanvang.
Of ik zal herkennen wie hij zijn zal weet
enkel zijn volledige waarheid –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  woensdag 16 december 2015



No comments: