Saturday, December 12, 2015

SLOTSOM

SLOTSOM


" Ik heb het niet zo op met filosoferen ", zeg je, " het
blijft jongleren met taal om dan te achterhalen wat
het leven ermee de bedoeling heeft. Het leven
vraagt niet om meer. "


" Ik denk in melodieën, ik bedrijf de kunst met
papier en schaar, ik zing wat ik denk en ben
vooral de liefde met jou. "


Wat zou ik hierop verzinnen als ikzelf niet dweepte
met mijn woorden, alles wat ik ten aanzien van jou

meende aaneenreeg met poëzie? Ik ben niet anders
geboren dan te leven met mijn pen.

Zo zie ik jou: een ragfijn wezen dat zich koestert
in mijn stem. Jouw schijnbare eenvoud maakt mijn

muze tot mijn uitgesproken muziek die klanken
vereist om het te laten horen.

Jij bent mij uniek. Bij voorbaat. Jij spreekt mij
in niets tegen als ik je vang in lyriek. Het is een
luttel gegeven, maar het werkt. Ik kom je in
mijn gedichten steeds weer tegen.


Vang mij niet. Jij hebt alras mijn vrijheid
verkregen door ademloos naar mij te blijven

luisteren -


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 13 december 2015

No comments: