Thursday, December 17, 2015

VIOOLCONCERT

VIOOLCONCERT
Naar violinconcerto nr. 2
Tristan Keuris


Ik verstrengel mijn poëzie met een strijkkwartet, ik
rank klimmende akkoorden, bouw emotie tot een
dalen en stijgen van mijn eigen diminuendo en
crescendo. Alsof het leven niet eender is.

Waar blijft het licht, de ontvankelijke kinderen? In
deze dag blijft de luister diep verborgen, ik onthaal
haar, de reeksen, de vele toonaarden. Niemand ligt
er wakker van.

Ik doe mijn ogen dicht, vergeet mijn pen. Wat nu
als ik de gelijke gedachte niet even weerbarstig of
adembenemend? Dit gaat voorbij de stilte, dit lijkt
honger en dood.

Slechts overgave. Ik klim de hoogte in, schrijf naar
een dergelijk idioom. Nieuwe woorden die verlangen
naar eenzelfde begeerte. In deze dag wil alles kaal
als een winter.

Het voorspelt niets goed,
zolang elk bericht –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  donderdag 17 december 2015



No comments: