Thursday, December 17, 2015

STUDIE

STUDIE


Allemaal blaffende Kauwtjes rond de buurt en de
alom vroegte in deze morgen. Er bestaat hier niets
van filosofie, alles vraagt om pauze. Dit is een
dorp waarbinnen kinderen van school opgehaald,
de bel onverbiddelijk een einde.

Ik moet een wiel uitvinden, iets heel belangrijks
verzinnen, wachten op de kat voordat hij thuiskomt,
De tijdgeest tegen de haren instrijken, maar hoe
doe je dat?

Mijn sigarendoos is leeg. Dit vraagt om vragen,
waar blijft het geld en hoe wil je dat ik dat doe,
stoppen met roken?

Ik wil mij een realiteit buiten het zicht, ik wil
het alledaagse verzinnen. De klok tikt en mijn
mond smaakt naar een dode afwezige sigaar.

Ik lees dichters die het verder schoppen dan ik.
Zij verkwanselen geen taal, zij gebruiken de
vorm als ovenvast materiaal, tot tranen toe
bewogen of degelijk minutieus.

Ik wacht de kat, de dag en de liefste. Alles
is in aanleg aanwezig. Zeg mij waar het precies
aan ligt en ik maak een schets van wat ik je
probeerde –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  donderdag 17 december 2015


  

No comments: