Friday, May 04, 2018

DOORGAANS

DOORGAANS
Uitgewerkte I-Phone opname
Dodenherdenking

( Mijn dag van de innerlijke stilte )


Wat ik van de wereld zoal gadesla, neem ik in verwondering
waar: een zonovergoten dag, een azuurblauwe hemel, de zoemende
insecten, brandnetels gretig groeiend naar het licht. Een bestaan
dat zich bijna dagelijks aan het oog voltrekt .

Een beeld waarin waarlijk stilte blijkt ingevangen, een belangeloos
idee van voltooiing. Hieraan ontbreekt het bij elk mens die tracht zijn tijd
te herschikken, onkruid en ongedierte te wikken en te wegen alsof
het één meer belang heeft dan het ander.

Hoezeer de natuur zelf ook predator en prooi, ik voorzie een
eindeloze vrede tenzij het overleven moet. De grashalm beweegt
in de wind en de wilde bijen vinden nectar voor hun nieuwe
broed. De vogels die weer nesten hebben.

Ik sta stil in al mijn kijken, beleef
deze roerloze tijd waarin ik mijn dagelijkse
beslommeringen zoveel mogelijke
achterwege –


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
vrijdag 4 mei 2018



No comments: