Monday, May 07, 2018

OMTRENT ACHTERBERG

Omtrent Achterberg


Hoe moet ik op Uw nacht doen rijmen, de
dood kastijden, verkeren waar ik nooit eerder
ben gegaan? Ik heb de pias uitgehangen,
het leven getart, de liefde geschrapt, het
wachten opgewacht, enkel voor U.

Met Einstein geknoeid, de dimensies van
Pi overschreden, het heelal naar mijn hand
gezet. O schone vrouwe, wier ogenblik
ik ooit brak, wier leven ik ontnam, ik
vraag U nogmaals ten dans.

Opdat U mij niet ontglippen zult, Uw naam
nog warm op mijn lippen terwijl Uw letters in
het zand, de hiëroglyfen die ik achterliet,
de branding tegemoet.

Een bloeiend voorjaar van prille
Kerselaars. Er bestaat geen werkelijk
vergeten om bij U stil te hoeven
staan, een mogelijker u –



Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
dinsdag 8 mei 2018

No comments: