Tuesday, November 01, 2016

ALLES ALSOF NU



ALLES ALSOF NU
Voor mijn liefste Conny


Het is de stilte die zo achteraf, die om jou heen. In de
nacht raakt alles zachtjes van jou doordrongen, ik
daal behoedzaam de traptreden af, terwijl niets
erop wijst dat ik je stoor.

Jij slaapt wel door, draait hoogstens op jouw andere
zij. Daar sta ik dan, in een huis dat zoveel groter dan
mijn kind bevatten kan. Ik wakker mij door haar vele
bedaren heen. Zij is een moeder voor vele wonden.

Als ik jou niet zo had gevonden, hoe werd ik mij
ooit zo alleen? Nee, zo mag je niet denken, wat zich
geschiedde heeft nooit zonder mij gekund, als net
zo goed jou te moeten kunnen missen.

Ergens wil een nacht beginnen: als het bange kind
badend uit zijn nachtmerrie, het paar dromend van
hun liefde, maar niet weten waartoe en waarom.
Een eerste vliegtuig dat onzichtbaar het luchtruim
doorklieft.

Wat is nu? Wat wil jij mij nu je in alle vertrouwen in al
jouw stilte, nu je alle dekens naar jezelf trok. Het is koud
en ik beaam het. Het gaat van kwader tot erger in
deze ongenoegelijke wereld. Mijn voetstap
heeft er bijkans aan te wennen.

Of de dingen ooit af komen blijft een vraag. Is er een
open einde die liefde afrondt tot een genoeglijk
weten vergewissen van het waarvan en waarom? –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  woensdag 2 november 2016
Foto Elbert Gonggrijp,  26 december 2014
Muziek Jamie Woon, Spiral,  CD " Mirrorwritings "(2011)





   

No comments: