Tuesday, November 22, 2016

PASTICHE

PASTICHE
Na een prachtige zonsondergang aan zee


Nabootsen lukt niet als ik het coloriet in taal
bevatten zou. In de herfstige kou kom ik niet
verder dan een belachelijk verbaal.

Een saai impressionisme. Hier gebeurde
het allemaal, hier heb ik gekeken hoe een
zonsondergang tumultueus haar strijdtoneel
uitprobeerde, de vloedmerk het schuim tot
bellen blies, spiegelend mij het vuur aan
de schenen legde.

Ik vergiste mij waar zij zich telkenmale deed
ontwaren, telkens anders, van heetgebakerd
tot een weinig helder pastel. Hoezeer ik mij
ervan vergewiste was haar verhaal er een
van veel en weinig woorden.

Ze gebeurde mij in opalen en aandrijvende
wolkenvloten – op het strand haar verzuchten
in haar laatste luchten – aan het oog
voltrokken een ademloze monoloog.

En daarin een ziel te sterven die
ik mijzelf niet nader kon
verklaren? –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  dinsdag 22 november 2016
Foto's Elbert Gonggrijp,  strand Egmond aan Zee, dinsdag 22 november 2016








No comments: