Tuesday, November 15, 2016

VENSTER

VENSTER
Ameland gedicht 10.


Loslaten wat je niet hebt gezien, vergeten wat je
nooit had bedoeld. Zoals de Eksters mekkeren in
hun vlucht, verdwijnen in de dennen, een raaklijn
beogen aan een eiland tot daar waar het je
toestond, tot de plek waarin het verdween.

Wat wis en waarachtig dient te gebeuren moet
nog gelouterd door koude en rijp, volstaat zo goed
als voorlopig en voorbij. Geduld vraagt tijd om
tot inzicht te komen.

Een geheim. Het omringt mij – een plattegrond,
een aanwijzing, een route, een locatie, zoveel
opties, zo meerduidig, maar binnen kaders die
ik niet ken. Hoe oud en bejaard wil het?

Wie zal ik, wie zal jij in het eerste begroeten?
Misschien wordt jij mij net zo onbekend als
ik nu die zo op de tast door het huidige raam
verlang naar betere coordinaten dan hier nu –



Elbert Gonggrijp,  Hollum,  Ameland,  zaterdag 12 november 2016
Foto Elbert Gonggrijp,  Hollum,  Ameland,  november 2016


No comments: