Thursday, November 24, 2016

Elly de Waard en de visie op mijn dichten


Elly de Waard - Donderdag 24 november 2016
4 uur ·

WAT ER ZO BIJZONDER IS AAN HET DICHTTALENT VAN Elbert Gonggrijp

Gisteren was Elbert Gonggrijp met zijn Conny hier op visite. Het was een heel leuk bezoek tijdens hetwelk ik persoonlijk mee mocht maken hoe dat toegaat met Elberts dichten. Tijdens onze gepassioneerde gesprekken (Elbert refereert daaraan in zijn gedicht over dat bezoek: 'Wij converseren in de rondte/ kriskras door elkaar") zag ik hem opeens - hij zat tegenover mij aan tafel - een zwartkaftig boekje uit zijn tas trekken, waar hij in begon te schrijven. Vervolgens nam hij weer deel aan het gesprek, we gingen naar buiten, kwamen weer terug aan tafel en dronken een glas wijn en ondertussen bleef hij noteren. Prachtig! Inderdaad, ik noteer ook wel eens regels of stukjes regel tijdens gesprekken, maar dan heb ik niet na afloop al bijna een gedicht klaar. Elbert wel. Hij voegt de verschillende impressies bliksemsnel bij elkaar. Hij schrijft schetsen, misschien zoals William Kentridge zijn houtskooltekeningen maakt, de stift is altijd in beweging, ik zag dat deze week in een documentaire bij de BBC, waarin je ook zag dat al deze schetsen bij elkaar de basis vormen van een indrukwekkend oeuvre.Elbert doet zoiets in het poëtische. Hij maakt woord-en- zinnen-snapshots, collages van indrukken 'on the spot', die hij als een soort eenheid weet af te leveren. Hij heeft het snelle schetsen in woorden tot het hoogste niveau verheven: een zeldzaam talent.



No comments: