Tuesday, November 08, 2016

NEUTRAAL

NEUTRAAL


Zelfs dit is het niet wat ik je nu – jij noemt het, het
vergeet zichzelf steeds meer, het is niet de rijp op de
daken, het ijs op de asbak buiten, de korte invasie van
de Kramsvogels. Het is eerder als bijna uit zichzelf
verdwenen, uit het zicht, als bevroren adem.

Het is niet het vermoeden van Smienten in de heldere
nacht, het gestage vallen van de bladeren. Het zijn
niet de uiterlijkheden die er toe leken – het is evenmin
dit aarzelen, hier waar ik het verwachtte.

Het is niet wat je ervan dacht. Alsof het licht ertoe
deed, alsof het je stemming bepaalde. Alsof stilte en
leegte er ruimtelijk toe deden, het je tot bedaren
bracht. Er blijven genoeg mogelijkheden te
over om te ontkennen dat jij dit was.

Bevroren in mijn eigenlijke zelf opent het mijn dag. Of
niet. Het is niet in het zien wat ik zag. Het is zoveel
meer dan wat zich openbaarde.

Meer dan voor later, als je
het echt beseft en inkleurt
vooralsnog –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  dinsdag 8 november 2016
Fotograaf @ Victor Bos - " Rijp op Gras "


No comments: