Sunday, November 20, 2016

BLINDE VLEK

BLINDE VLEK
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Vrijwel “


Dit is meer dan binnen moeten blijven. Het licht
regent het zicht potdicht, de wind vloekt zich stuk
in het glimmend gras. Bomen raken uitgedund
wat qua leeftijd niet van pas, kaal en zwierig
bedient het blad zijn vlucht.

Ik ben mijn origine vergeten, mijn moederband,
mijn bloedverwant. De eerste oogopslag, mijn
handjes graaiend in de lucht. Wie zag ik werkelijk
in mij terug bij die ene foto die ik zag? Hoe
herinner ik mij mijn eerste herinneren?

Mijn bewustzijn laat mij in de steek nu ik vanuit
het zoveelste raam – hoeveel eerder ontwaarde
ik mijn ware zelf nu ik jou aankijk, mijn lief, zoveel
malen ouder, zoveel meer malen ik?

Hoe onrustig dit ouder worden dat mij omringt
– ook ik kraak en verschuif naar een zeker einde –
onafwendbaar het verval en het vergeten hoe
ik denk te zijn – een blinde vlek waarin het
zicht zich ongekend –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 20 november 2016
Fotograaf @ Ben Harman " Double exposure "
Song Peter Gabriel " I don't remember " (Live)


No comments: