Tuesday, November 15, 2016

De omtrekkende beweging van Pi



De omtrekkende beweging van π(Pi)
Voor mijn liefste

Met dank aan Elly de Waard*
en Kate Bush**

Het oneindige beschrijven kent ware
lacunes wanneer zij niet cijfermatig
te calculeren valt.

Gewaar zijn nimmer genoeg, nu de
ijzige herfst zich indekt, schuilhoudt,
herbergen verval verkiest.

Waar ben je dan gebleven, mijn
liefste π, mijn volmaakte reeks,
mijn perfecte cirkel.

In tabellen en diagrammen onthult
het overzicht gering nu de Kauwtjes
al vliegend oneindig in aantal
niets laten beredeneren.

Ik schat ze, bewonder ze, verwonder
mij hoe hun keffend hun zwermen
ogenschijnlijk doelloos in de lucht
nog net geen druilen doen
vermoeden.

Zo streel ik jou zo nu en dan, niet om
jou, maar om de aandacht, om te
beseffen hoe liefde daadwerkelijk
een lichaam bedoelde.

De cirkel zo weer rond te krijgen,
zonder al het nodige te moeten
ontberen.

Π. Hoeveel cijfers achter de
komma moet dit derhalve
om het net zo gaaf als voor
elk later –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  dinsdag 15 november 2016
 *Elly de Waard gedicht “ De triniteit van Pi “(Bundel In die tijd die,  2016)
 **Kate Bush,  song “ Pi “, dubbel CD Aerial(2005)


No comments: