Tuesday, November 15, 2016

EENAKTER



EENAKTER
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Aan ongenoegen geen gebrek “
Ameland gedicht nr. 17 *


Het goudbestikte halmenlicht
glooit het doodgemoedereerde
langs een onbepaalde horizont
zover het panorama zich
verstrekt.

Als ware het de Natuur zelf die stil
mocht staan in een bedaarde Eeuw
van Gods goddelijke handelswaar.

Parels en diamanten gelijk. Ik die
hierin Bomans benaderde en de
bramenplukker zelve al aan de
galg ontwaarde.

Zolang dan het zwijgen te bewaren
wanneer aan de rijken enkel het
grabbelen en graaien.

De hoofdschuddende wind en de
verzuchtende Vlieren. In de Duindoorns
en de Rozen verward slechts het
meewarig stamelen wie hier haar
ware weelde onderschat.

De duinen spreken hun boekdelen
en ik vergeet mijn vergankelijke tijd.
Het vervluchtigt als ik thuisgekomen
het schouwtoneel omschrijf.

Ik laat het vooralsnog
voorlopig waaien –


Elbert Gonggrijp,  appartement “ De Gors “, 
Hallum,  Ameland,  zondag 13 november 2016
Muziek Henri Purcell " Cold Song " door Andreas Scholl

* Beeld ontleend aan het sprookje van Godfried Bomans
  “De rijke bramenplukker “


No comments: