Monday, June 18, 2018

ACHTERSTALLIG ONDERHOUD

Achterstallig onderhoud
Uitgewerkte I-Phone opname


Niemand had erom gevraagd, de spiksplinternieuwe
waterdruppels, glinsterend op het malse gras, de traag
wentelwiekelende waterjuffers, het argwanende
kauwenjong dat wegsloop ergens in de o zo

veilige brandnetels. Maaibeleid. Op kniehoogte moet
alles kwijt opdat het netheid oogst, overzicht biedt voor
de onnozelen voor wie alles dat groeit als vervaarlijk
en overbodig wordt geacht.

Geef mij maar de halmen buigend in de roerige
wind, geef mij maar volhardend riet, geef mij maar
het meest onzichtbare, het gissen naar het
dagelijks oponthoud, het kleinschalig kijken –


Elbert Gonggrijp,
slotgracht Egmond aan den Hoef,
maandag 18 juni 2018



2 comments:

Hilly Nicolay said...

Doet me denken aan de berm die zo mooi was.
Vol bloeiende bloemen grassen.
Helaas, weer weken wachten, totdat weer....

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Beste Hilly Nicolay,

ik vind het zelfs tegenstrijdig in een tijd dat we zo bezorgd zijn over onze bijen en overige insecten. En ik snap de netheidswaanzin ergens niet. Zo'n strookje van een meter langs een voetpad door het park levert in mijn ogen weinig op dan iets meer zicht. Ik zie het ook wel eens anders zoals in Purmerend waar ze nu kruidenrijke bermen hebben die hoog opgroeien. Ik zou willen dat het algemeen verplicht zou moeten worden ter compensatie wat er verdwijnt door o.a. de landbouw....