Thursday, June 07, 2018

GEREED

Gereed
Uitgewerkte I-Phone opname


Er  is zoveel samenhang tussen jou en mij,
zelfs als je dacht het niet te zien: de bloei van
de kruipende campanula, het reikhalzen van
de bermooievaarsbek en alles wat zich
daartussen beweegt: zweefvlieg,
hommel en spin.

De dag is weer een begin en jij bent mij als
vanouds vooruitgesneld. Tijd voor koffie en ontbijt.
Het blindelingse licht van juni, een uitgestrekte
morgen waaraan het maar niet wennen valt.

Het is die tuin weer, die ontegenzeggenlijke,
onweerlegbare tuin. Ik tracht te begrijpen dat
elke wet naar hetzelfde leidt, naar het geluk
zolang je er niet naar streeft, je mee laat
voeren door de verstrijkende tijd.

Jij bent zoveel nu nu als ik jou. Ik weet van
mijzelf geen raad, maar besta bij de vele
waarschijnlijke kansen, zoals ik die
aantrof, zo doelmatig simpel:

een kat, zwart liggend
in haar vacht, bijna niet –



Elbert Gonggrijp,
tuin Egmond aan den Hoef,
donderdag 7 juni 2018

2 comments:

Hilly Nicolay said...

Het is er allemaal.
Zo bijzonder eigenlijk.

Mooi gedicht.

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Beste Hilly Nicolay,

de tuin blijft voor mij elke keer weer een prachtige inspiratiebron. Zij boeit mij telkens weer en ik geniet er met volle teugen van...

Lieve groetjes,

Elbert