Friday, June 15, 2018

ONGEREPT

Ongerept


Al die schetsen, al die ideeën, al die
toevalligheden waaruit een tuin ontstaat,
bijna aan een God gedacht.

Ik heb hem water gegeven, ik, de tuinman,
heb een poging gedaan hem nieuw leven te
geven. Alsof hij mij daar dankbaar voor was,
alsof hij herademde.

Je zag a.h.w. de damp uit de aarde,
de vluchtende nachtvlinders, de
verschrikte katten.

Ik zag een ogenblik waarop hij
wachtte, dat hij lichtjes bewoog
van blad tot blad, de druppels
schikte voor wie er oog voor had.

Dat hij weer opnieuw kon beginnen,
een frisse start om een gezicht te vinden
wat je weer vriendelijk aankeek, een
vergeten en vergeven van wat er
is geweest.

Die tuin binnen te treden als
was hij een herwonnen paradijs.
Welke deur zou ik dan openen? –



Elbert Gonggrijp,
atelier Conny,
Egmond aan den Hoef,
vrijdag 15 juni 2018

No comments: