Tuesday, November 10, 2015

ALS ZIJ LEEFDE

Als zij leefde
Voorbij de dood

Hoeveel vingers steek ik op, moeder? En de wind
ving aan, mijn as vonkte door wind, ik vergat mijn
sigaar, stapte weer naar binnen.

Als zij nog had geleefd, hoe had het leven er anders
uit gezien? Was ik naar een eendere geest hetzelfde
toebereid geweest mijn waarheid te bevatten?

Ik vermoed je, moeder, in die dode egel in het
gras, de buik omhoog, de pootjes van de grond,
de eerste pot siervuurwerk gedoofd in het
lange gras.

Nog nauwelijks iets te zien, maar jouw adem
langs mijn wang, jouw stem als vanouds
in mijn oor. Ik luister, moeder, zolang ik
mij hier weer verbaas dat ik er ben.

Liefste, ik kom eraan en zal weer een poging
doen onze liefde tot een nieuwe melodie te
smeden, vanuit oude wortels, vanuit een
grondtoon van een ver verleden.

Moeder, wie was je hier ooit? –



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  maandag 9 november 2015



Mijn overleden moeder Finny Liezenga




No comments: