Wednesday, November 11, 2015

KARMA

KARMA

Heeft zich een tijd voorgedaan, waarin de Japanse Kers
zich verliest, waarin de storm zich vertoornt, waarin
de liefde om een groot vraagteken vraagt waarom
ik nu net daar en het gevolg jij daarna.

Kan ik terugwaarts gaan naar dat ene moment waarin
niet die Japanse Kers vergeelt, niet die ene storm laait,
waarin die grote liefde, mijn liefste, mijn lieveling
nooit aan mij verscheen?

Op de schaal van Richter past geen verhaal, vertekent
zich elk waarom. Ook het verbaasde kind kent geen
plot, geen flashback dat naadloos zijn tijd samenvat,
lief en leed tot samenhang aaneen hecht.

Er zijn lijnen uitgezet en jij en ik weten ons nooit  
waarom. Achteraf gist elke reden tot een werkelijker
gevolg. Ik ben hier zoals jij nu. Ik ben hier en alles
gaat zoals het ging enkel die enige eenduidige weg.

Dat de Japanse Kers, de storm en ons bestaan
onbeduidend belangrijke vragen plaatsen in
een volstrekt onnauwkeurig Karma –



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  woensdag 11 november 2015


Boeddhistisch symbool voor Karma





No comments: