Thursday, November 19, 2015

Hoe te worden wie ik was

Hoe te worden wie ik was
Na mijn psychose

Ik kan niet verder ontleed naar de liefde, naar
een zeker moment van herkenbare vreugde
dan een mogelijk begin. Liefste, er gebeurde
ertussen in zoveel meer.

In elk mogelijk heden heb ik andere mogelijkheden
verkregen die mij niet dierbaar zijn. Ik wenste mij
woede toe waar ik grenzen aangaf uit onvrede,
maar was ik dit zelf?

Was ik diezelfde die jou eerder kuste in het
allereerste begin? Ik kan mij geen enkele aanwijzing
herinneren, geen omhelzing, geen aangename
vertedering waartoe ik nu. Hoe mijzelf nog
te wezen?

Kom ik ooit eender uit bij die ene bron van mijn
bestaan, de duidende kern die ik ergens nog moet
zijn gebleven? Is het litteken niet diep genoeg?

Als het leven gelijk een rivier mag zijn, laat mijn
persoon even flexibel mee bewegen wie jij voor

mij mag wezen. Als ik die weer mocht verstaan.
Als ik daadwerkelijk zo voor jou mag bestaan.

In voor – en tegen.



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  donderdag 19 november 2015

No comments: