Friday, November 27, 2015

Naar believen

Naar believen
Voor Marie Pieternel de Niet

Wat vertelt poëzie? Het behoeft geen aantekeningen, sublimeert
haar taal tot gecondenseerde frasen, behoeft geen anekdote tot
verhaal, breekt taal af waar je bijstaat. Ik zou je kunnen zeggen:
dit is een vogel, maar laat de rest aan het vergissen.

Dit is. Ik vergeet rijm en regelmaat en lap de biologie van de
biografie aan mijn laars. Alles mag alles suggereren zolang
ik het maar versta. Ik hou het dikwijls nader tot mijzelf,
vervals mijn feiten waar je bij staat.

Ik freewheel naar een open einde, ik doe maar raak. Ik reik
her en der naar waar ik mij overweeg ruimte mee te geven.
Ik orden naar believen, ik interpreteer naar behoren. Wat jij
ervan zegt zou even waarschijnlijk kunnen zijn.

Wat vertelt poëzie? Het laat de intuïtie aan het woord. Ik
schrijf maar wat, ik adem mij een zoveelste anekdote.
Mijn
bedoeling laat ik aan jou –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan de Hoef,  vrijdag 27 november 2015



1 comment:

Unknown said...

Wat een vrijheid om zo te kunnen vliegen en zijn. Ontzettend bedankt voor dit gedicht die openheid geeft over mogelijkheden en het dansen, of anders, met woorden. Misschien dat ik het dichten toch maar weer ga op pakken. Veel dank voor dit prachtige gedicht.