Friday, November 20, 2015

IN AANLEG

IN AANLEG
Als er hoop is


Het ligt op de toppen van mijn vingers, wil vertaald
tot een stem, wil tot ware poezie. Alles wat ik zie
vergeet van zijn beroering,  verstilt nog het eenzame
roerloze beeld.

Ik heb ooit eens de herfst ontmoet en er mijn sterven
in bedacht. Alsof ik eerder had te gaan, alsof er aan
alles een eerder eind dan een nieuw begin.

Elke schaduw kent licht en elk duister kent de
dag.  Had ik het eerder uitgedacht, mijn woorden
waren eertijds herboren als mijn hedendaags
kind dat ik ooit beminde.

In alles zit ontwikkeling, ook in stilte. In alles
zit schoonheid eerdaags dan de enkele knoppen.
Het heeft er de schone schijn nog niet van.

Ik leef het alledaagse tot een werkelijker
richting, een gastvrije deur die de toekomst
welkom heet. Een vogel in zijn verre vlucht.

Waarom te gissen waarnaar –



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  vrijdag 20 november








1 comment:

Odile S said...

Schoonheid geneest, daarom ook gedichten. Schoonheid geeft richting aan ontwikkeling. Daarom ga ik mezelf nu tot opruimen zetten. Een stapje, nog een stap. Tot ik de balans vind in mijn dag, die ik kwijt was.