Sunday, November 29, 2015

CAUSAAL BEGRIP

CAUSAAL BEGRIP


De wolken achterna, het dorp uit, de paden op, de
duinen af naar een nieuw begin. Mijn besluit stokt
nog, maar wil mijn wensen achterna, weg van hier,
weg van dit comfortabel thuis.

Het valt nog te bezien waarin ik hedendaags in geloof,
waar het non-causaal verband mij toe dwong als een
groot waarom, het kleine immer verbaasde kind
dat doorvraagt tot de kern.

Ik doe mijn ding vandaag en kom niet verder als
een als of een nadien. Ik mocht de wereld wel bezien,
maar vergat bijkans de liefde voor mijn lief. Hoe
kwam deze wereld zo geringgeschat in waarde?

Vanuit orde wordt een heel nieuw leven geschapen,
verwordt een heel schilderij een tableau vivant.
Ik leef de hoop op een richting, ik verlang naar
verder, een nieuwer buiten.

Hoe het zich rangschikt blijft een vermoedelijk
begin naar een onredelijk bewegen. Dat ik je dit
achteraf zo duidelijk hebt gezegd –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 29 november 2015 



 



 

No comments: