Thursday, November 26, 2015

Antidepressivum

Antidepressivum

Hoe ik in het groter geheel het zonovergoten
van mijn wording zag. Het hemeldek brak open
ene beloftevolle nieuwe dag. Alsof de wereld
zich verruimde, opgelucht ademhaalde.

Ik kon weer handelen alsof alles mij weer
vanzelfsprekender was, geen gramschap of gruwel
de overhand. Weer de logica der dingen beheersen,
een kat aaien bijvoorbeeld of een plant water
geven.

Leestekens toevoegen aan een tekst en iets genoeglijks
van rijm. Het leven van poëzie voorzien en iets van
een duidelijk doel voor ogen herleven.

Het is nog stram weliswaar, maar niets is nu zo
onwaarschijnlijk meer dan dit wonder boven wonder.
Dat de toekomende tijd mogelijkerwijs er een van
vele horizonten.

Zie, daar wolken de eerste kieviten gezamenlijk boven
het nieuwe land ofschoon er iets van winter en de
spreeuwen roepen olijk om raad ondanks het lege nest.

Wat zou mij dan kastijden alsof alles weer kan,
omdat niets nu nog moet? –

Elbert Gonggrijp,  Egmond aan de Hoef,  donderdag 26 november 2015





No comments: