Sunday, November 29, 2015

Natuurlijkerwijs

NATUURLIJKERWIJS
Een nieuw era


De Eksters en de Kraaien. Waar vergaar ik mij een
dergelijke toekomst voordien en daarna? Ik heb
mijn psychose omarmd, de razernij bedreven.
Het was nauwelijks te overzien dat dit leven
ooit het mijne.

Wat moet ik nu? Wie moet ik weer heelhuids
worden wie ik was en hoe volledig was dat? Ik
bezie het spirituele, maar weet niet waarnaartoe
en hoe daarin ik als geestelijk wezen naast een ziel
een waarachtiger lichaam.

Hou de buitenwereld voor mij tegen. Zeg niet wie
je voor mij kunt zijn. Ik kan mijn natuur niet van
binnenuit dromen, ik ben er niet tegen bestand.
Hoe vermag liefde haar ware gezicht?

De Eksters en de Kraaien. Ik gaf ze ooit namen
en de werkelijkheid was heel. Wie voer ik nu nog
noten nu ik mijzelf niet als een groter geheel?
Verdwaald tussen oog en oor en mijn zuiverder
intuïtie van het gedachteloos spreken nu ik –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 29 november 2015

No comments: