Saturday, November 07, 2015

Om mijn stilte heen

OM MIJN STILTE HEEN
Voor Annemie Vandormael


Een ontluikende vogel wiekend naar zijn
zonsopgang heeft zich niet langer doen
verscheiden in het allerijl. Een duister
silhouet met een obscuur signatuur.

Een archaïsche reiger krijsend in zijn barre
vlucht verhief zich zijn macaber postuur,
vereeuwigde zijn nabeeld tot een doofstom
zwijgen van ongekend weleer.

Ik was ooit eender versteend als beeld,
maar kwam fier verheven terug voor
niemand meer beducht ten allen tijden.

Statig beweeg ik mij traag op eenzelfde hoge
poten, verraad mijn herkomst in moerassige
contreien, trage telganger her en der
weloverwogen.

Om mijn stilte heen de argwanende waakzame
prooi. Ik spied en spiets als het moet de eeuwige
cirkel van het leven. Als blikken konden doden.

Ik verstijf alvorens ik –



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  zaterdag 7 november 2015




No comments: