Thursday, November 05, 2015

REIS DOOR MIJN KAMER

REIS DOOR MIJN KAMER
Titel boek van Maarten Biesheuvel


Het is weer voorzichtig observeren wat de dingen mij
bedoelen, zachtjes aanvoelen hoe betekenissen zich
vertalen. Ik streel ze, beschouw ze en onthoud ze.
Het ontrafelen van hun waarde vergt minder tijd
als ik ze laat voor wat ze zijn.

Ik leer weer namen spellen, nieuwe oordelen vellen,
hoofd en bijzaken scheiden, herinneringen verblijden
met hun oorspronkelijke geschiedenis. Maar wie ben
nu ik? Mijn reis door mijn kamer zal nooit eindigen
zolang ik mij nog niet thuis waan. Weliswaar de
gekte ontstegen, nieuwere voeten gedacht.

Maar het leven ademt zich steeds vrijer, drinkt
verse koffie uit een kan en weet zichzelf herkenning
verzekert. Straks landen alle dingen weer volgens
plan. Mijn reis komt dan ten einde,  maar de historie
kent nu klanken die ik met mijn poëzie vertalen kan.
Dat ik opsta als de eigenaar ervan, maar los van de
vertaling –



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  Oud Overdie,  donderdag 5 november 2015





No comments: