Thursday, November 05, 2015

PARLEZ MOI D'AMOUR

PARLEZ MOI D’AMOUR
In tegenspraak

Praat mij niet over liefde. Men zwijgt over wat
men hoort en ziet. Een spin gebonden aan zijn
draad in zijn web om prooi, weet ook zijn
reden niet.

Spreek mij niet van liefde, want wat is geluk.
Spreekt mij van verdriet, maar hoe zegt men
dat met woorden.

Dat het om jou gaat is een waarschijnlijk toeval
van deze morgen. Zoals dennennaalden
wanordelijk door elkaar op het trottoir, de
feestelijke bladeren gevallen voor het heldhaftige
geluk, het gras nog nat onder voorzichtige voeten.

Dat jij mij wakker kust terwijl ik naast je slaap
en nog voor deze ochtend moet gaan kiezen. Vogels
in hun vlucht argwanend op de trek terug. Is het
überhaupt liefde die mij naar jou toe dreef?

Mensen gaan her en der naar werk of elders
zomaar daarnaartoe. Ik aarzel de ochtend. Wat
willen mijn eerste gedachten als ik destijds zo
van jou hield en jij mij eveneens?

Praat mij niet van liefde, maar beoefen het
gewillige oog –



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  Oud Overdie,  donderdag 5 novenber 2015



No comments: