Thursday, November 26, 2015

CHELSEA MORNING

CHELSEA MORNING
Muziek Joni Mitchell


Hevig op zoek naar ergens, maar ondertussen een thuis. In
het trage licht wil een ochtend opstaan. Er beklijft mij niets.
Ik interpreteer mij stilaan elk gevoel van willen blijven
als een langzaam ontwaken, maar tegen welke prijs.

Ik hang aan deze uren van goedmoedig aanwezig zijn, de
kat, de mus en het onkruid zijn nabij alsof ik een eendere
figurant. Durven aarden brengt nieuwe opties teweeg.
Een schertsvertoning voor de baldadige spreeuwen.

Joni Mitchell zingt onverdroten haar melancholische
noten. Hoe thuis moest zij ooit toen het ook toenmaals
om leven en verlies moest zijn gegaan?

Ik placht op te staan, maar verzaak mijn plichten. Er blijft
geen wijsheid heel, geen goeroe, geen Boeddha, geen toornige
God. Ik bezing enkel het licht en alles dat ik gelaten onderga.

Er is geen weldadige plek dan het krampachtig
bevestigen dat ik blijkbaar besta, nu ik mij aan
mij luttele woorden hecht.

Hoe overleef ik die enkele gedachte –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan de Hoef,  donderdag 26 november 2015 




No comments: