Sunday, November 29, 2015

NIET VERGETEN

NIET VERGETEN
Album Nicht vergessen, Wim Mertens
Autobiografisch gedicht


Er is niets ergers dan vergeten hoe je naast elkaar
samen kunt leven omdat diegene iets anders doet
en de ander eveneens langzaam uit de rails. Hoe
kan je dan jezelf vergeven als wat je niet weet wat
een ander doet vanuit eenzelfde doel leidt tot
onbekende ergernissen?

Ik weet het sinds er van verandering  sprake is en
mijn ziekte die bedlegerig maakt. Hoe weinig er dan
voor nodig is voor verwijten en vergeten wat werkelijk
liefde is? Ik heb je lief, dat is zeker, maar wat voor
liefde die nog gezamenlijk een ware kunst op zich is.

Ik neem je daarom in mijn armen en kus je,
knuffel je. Het lichaam weet raad en vermaant tot
stilte. Bewegingloos naast elkaar gelegen of vrijend
naar eenzelfde doel vinden wij elkaar. Wij kunnen
elk ons weegs zonder dat doel uit het oog te
vergissen.

Zonder spijt weer te zeggen wij houden van elkaar.
Even vanuit de rust begrijpen wat liefde is en met
een enkel gebaar woordloos te verstaan. Ik bedoelde
dit, dit is ons leven, dit gaat naar een zelfde eindeloos
einde –



Poëzie: @ Elbert Gonggrijp,  Egmond aan de Hoef,  zondag 29 november 2015
Beeld in brons: @ Ragonda Ijtsma





No comments: